Jong Ondernemen brengt leerlingen in beweging!

Dit jaar is het tweede jaar waarin leerlingen uit voor-examenklassen op het Pabus mee konden doen met het leren-door-doen-programma van de Stichting Jong Ondernemen. Dit is een PWS-vervangende programma.

Leerlingen ontdekken dat creativiteit, doorzettings­vermogen en zelfvertrouwen doorslaggevend zijn om een project tot een succes te maken. Ze ontdekken dat initiatiefkracht nodig is, anders gebeurt er niets. Tegenslagen kom je te boven door samen te werken aan oplossingen en door verantwoordelijk­heid te nemen. Doordat leerlingen werken aan het ontwikkelen van ondernemende vaardigheden vergroten zij hun kansen op de arbeidsmarkt, of ze nu in hun rol als werknemer of als  ondernemer aan de slag gaan.

Leerlingen vormen teams, bedenken een idee, doen een marktonderzoek, werven aandeelhouders, maken het product en proberen het product te verkopen op fysieke markten en/of in webshops.

Onze leerlingen hebben workshops gevolgd tijdens het Start-Up-Festival in de Jaarbeurs in Utrecht. Op school benutten ze wekelijks twee maatwerkuren om te werken aan hun team, product en verkoopplan. Zo ontstaat gaandeweg een ondernemingsplan dat een beoordeling krijgt van onafhankelijke professionals. Ook het ontmoeten van regionale ondernemers die hen met hun verhaal en vragen kunnen stimuleren is onderdeel van de activiteiten.

In Nederland verdwijnen negen van de tien nieuwe producten binnen een paar maanden weer uit de schappen. De verkoopfase geeft daarom belangrijke informatie.  Heb je je voldoende kunnen verplaatsen in de behoefte van je doelgroep en bijgedragen aan het oplossen van een probleem? Mocht dat blijken uit een geslaagde verkoopfase  dan is dat een prachtige beloning voor de inspanningen van de jonge ondernemers. De hoofdopbrengst blijft het leren-door-doen en eigenaar worden van je eigen leerproces.

Producten van de eerste lichting leerlingen varieerden van een gekoelde lunchzak (Polar Bag), een op maat gevulde uniek verpakte cadeaubox (Your Special Delivery)  tot tasjes van hergebruikte jeans (Redo Clothing). Dit jaar gaat het om zelfgemaakte vegan anti-allergische zeepjes (Venga), design-hoodies (GreenClover) en een handmade vegan kaars (La Vela).

​​​​​​​Deze laatste junior company is in de pitchbattle voor de Regio Noord en Oost Nederland als eerste geëindigd. Vorige week werd de oorkonde persoonlijk uitgereikt en €150 bijgeschreven op hun zakelijke bankrekening.

De derde klassen van het vwo gaan in de week voor Pasen werken met het programma  Young Entrepreneurs at School (YES). En Eemsdelta-breed gebeurt er nog veel meer, zowel in de praktijkschool als binnen het reguliere vmbo-aanbod. Op de campus krijgen leerlingen volgend jaar de beschikking over een aparte ruimte waar zij kunnen werken aan hun ondernemende vaardigheden en hun producten kunnen laten zien en verkopen in een heuse winkel.